Lav et sundt kerne/frø brød – et såkaldt stenalderbrød

Der er mange der døjer med maverumlen og mavekneb når de spiser almindeligt rugbrød og hvidt brød – det er ikke sikkert du har tænkt over at det har noget at gøre med dit indtag af gluten og korn, men det kan det altså sagtens have.
Stenalderbrød er blevet meget ‘hipt’ efter nogen har opfundet ‘stenalderkuren’, men det har selvfølgelig eksisteret før – nogle allergikere og andre der tænker over hvad de putter i hovedet har altid brugt nødder og frø i stedet for korn og mel.
Det er utroligt nemt at lave, men desværre lidt dyrt.
Du skal bruge 600 g frø & kerner af en art, og du kan feks vælge imellem mandler, nødder, valnødder, græskarkerner, solsikkekerner, sesamfrø & hørfrø. Hvis du kun har mandler, solsikkekerner og hørfrø så bruger du bare det – bare det ender op i 600 g.
Hvis du ikke har en vægt, så se hvor mange gram der er i en af poserne, og hvis der er 200 g – ja så tager du halvdelen og hælder op i et glas – så ved du ca hvad 100 g fylder, det behøver ikke være perfekt afmålt.
Så hælder du alle frø og kerner op i en skål og rører 5 æg i, 1/2 dl olie og 2 tsk salt i.
Det må gerne trække i 1/2 til 1 time således at frø og kerner opsuger lidt af væden. Derefter tænder du din ovn på 160C og hælder massen op i en rugbrødsform med bagepapir i så det ikke hænger fast. Ellers invester i en silicone form – de er virkelig gode.
Bages i 1 time – og vendes ud på spækbrædt.
Når det er afkølet vikler du det ind i et viskestykke og lægger det i køleskabet – det kan snildt holde sig en uge.
Hvis du ikke spiser så meget af det, kan du også skære det i skiver og fryse ned eksempelvis i 4 skiver ad gangen.
Man kan sagtens spise brødet uden smør, da det smager så superlækkert i sig selv.

Det er vigtigt at du IKKE hakker ingredienserne først, da brødet ellers hurtigere bliver harsk – og det er slet ikke nødvendigt da det er supernemt at skære skiver af brødet, da mandler mm er blevet lidt bløde af fugten fra æg og olie.

Ingredienser:
5 æg
1/2 dl olie
2 tsk salt
600 g frø/kerner – feks:
mandler
hasselnødder
valnødder
græskarkerner
solsikkekerner
sesamfrø
hørfrø
Bages i rugbrødsform ved 160C i 1 time

Dette indlæg blev udgivet i Mad og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

4 kommentarer til Lav et sundt kerne/frø brød – et såkaldt stenalderbrød

  1. Tilde skriver:

    Det skal jeg prøve! Det lyder vildt lækkert!

  2. Birgit skriver:

    Lav dem i muffinforme (dog fyld ikke for meget i hver), så er de perfekte til at have med på farten sammen med noget gnavegrønt 🙂

Skriv en kommentar:

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *